Allmänna råd vid felsökning,reparation och service.

Tips och guider, en del med bilder. OBS att Forumet inte tar ansvar för om något går fel vid användandet av dessa tips och guider.

Allmänna råd vid felsökning,reparation och service.

Inläggav gnestakalle » 24 aug 2012 23:46

Kort om felsökning,reparation och service.

1.
Börja inte byta delar hej vilt utan felsök först så att du inte kastar ut pengar i onödan.
2. Ta om möjligt ut felkoder. Felkoder brukar dock inte alltid med säkerhet peka ut den felaktiga komponenten utan ger bara fingervisningar var man skall börja felsöka.
3. Många elfel beror på ärgade kontaktdon, dålig jord eller defekta kablage.
4. Använd alltid pallbockar eller likvärdigt när bilen är upplyft. Arbeta aldrig under en bil som inte är väl uppallad.
5. Tänk på brandfaran när du arbetar med bränslerelaterade komponenter. Se till att ha bra ventilation och lämpligt kärl för eventuellt spill. Ta även bort minuspolen från batteriet men tänk då på att stänga av bilradion först då annars radions elektronik kan skadas.
6. När du är klar över vad du skall åtgärda på bilen skall du noga planera och tänka igenom arbetet så att du kan anskaffa delar och eventuella packningar samt kanske packningslim, gänglåsng eller annat.
7. Tänk på att motoroljan skall bytas regelbundet för att skydda motorn. Den skall bytas enligt föreskrivet intervall eller minst en gång om året om bilen körs väldigt lite. Det finns märken där man från tillverkarens sida talar om att motorn bara behöver oljebyte var 2000:de eller 3000:de mil men jag rekommenderar byte senast var 1500:de mil för samtliga bilmodeller. Om du kör på ethanol bör du byta senast var 1000:de mil. Byt oljefilter minst vartannat oljebyte.
8. Kylarvätskan bör bytas vartannat år varvid man även bör skölja ur kylsystemet. Du skall se till att även kupevärmepaketet genomsköljes, på äldre bilar och en del nyare modeller fordrar det att du ställer in full värme.
9. Tändsystemet bör kontrolleras regelbundet. Tändstiftsbyten skall göras enligt tillverkarens rekommendationer. Man bör kontrollera att fördelarlock, rotor och tändkablar är i gott skick.
10. Glöm inte att byta kamrem i tid för på många bilar innebär det "ventilsallad" om kamremmen går av. Ta reda på hur ofta du skall byta på din bil.
11. Oljan i växellåda och bakaxel bör kontrolleras åtminstone någon gång om året både när det gäller nivå och kvalitet, en illaluktande olja bör med säkerhet bytas.
12. Batteriet är även det en komponent som skall skötas om. Har man ett traditionellt syrabatteri så skall man löpande kontrollera att vätskenivån i cellerna är korrekt. Batteripolerna bör rengöras minst en gång om året och skyddas med polfett.
13. Vid däckskiftning eller däckbyte är det en god ide att samtidigt kontrollera bromsskivor och belägg. Vid beläggbyte är det lämpligt att se till att okets kolvar rör sig som de skall.
14. Glöm inte att kontrollera att det finns bromsvätska i behållaren och även i förekommande fall i kopplingsvätskebehållaren. Bromsvätskan behöver bytas emellanåt, en indikation är när du måste trycka hårdare på bromsen för att få bromseffekt.
15. Var uppmärksam på att kylvatten- vakuum- samt luftslangar är i gott skick, börjar de bli dåliga så byt. Ett råd när det gäller kylvattenslangar är att känna efter undertill på slangklämmorna då de ibland rostar av där, främst gäller det den undre slangen från kylaren.
16. Om du har tänkt attmeka med och serva din bil själv rekommenderar jag att du skaffar en mekhandbok typ "Haynes" eller "Auto-Info". Dessa kan anskaffas från flera ställen t.ex. Biltema, Mekonomen, skruvat.se och lafri.se.

Mvh GK
När allt möjligt är uteslutet kvarstår endast det omöjliga som möjligt !!
Vilket bevisar tesen att " INGENTING ÄR OMÖJLIGT "


Kör Volvo 240 -88b samt Volvo 240 -91
Användarvisningsbild
gnestakalle
Site Admin
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 jul 2012 10:04
Ort: Skogås

Återgå till Mektips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron