Allmänna synpunkter på bilvård

Forum för tips om hur man sköter sin bil, t.ex. bästa sättet att hålla rosten borta.

Allmänna synpunkter på bilvård

Inläggav gnestakalle » 21 sep 2012 19:40

Att sköta sin bil rent maskinellt är naturligtvis nödvändigt och bra men man får inte glömma bort resten av bilen såsom kaross och inredning.
Se till att tvätta din bil regelbundet och glöm då inte att spola rent i hjulhus och gärna under bilen så långt det är möjligt. Inspektera bilens kaross och chassie regelbundet så att du upptäcker rostangrepp så tidigt som möjligt eftersom ju tidigare du upptäcker dom ju lättare är det att stoppa dom. Om stenskott "gått igenom" så att smuts och fukt kan komma in mellan lack och plåt bör stenskotten i fråga åtgärdas så fort som möjligt så att rost inte får fäste.

Vanligt är ju att chassiedelar såsom länkarmar och dyligt ganska snabbt råkar ut för ytrost om dom inte är ordentligt skyddade med t.ex. underredsmassa. När det gäller underredsmassebehandlade delar så bör man kolla så att massan inte har sprickor för det kan resultera i att du har en del som ytligt ser OK ut men under massan kan metallen vara helt "kexig". Har du sprickor i massan så skrapa bort massan runt sprickan och behandla eventuellt rostangrepp och lägg på lite ny underredsmassa.

Behandling av rostangrepp kan göras på många sätt t.ex. genom att slipa plåtrent, behandla med en kemisk roststoppare, en kemisk rostborttagare eller att på chassiedetaljer måla på med t.ex. Hammarlack (kan målas direkt på rosten, dock skall lös rost borstas bort med stålborste).

Själv använder jag lite olika metoder för rostbekämpning. En bakaxel skulle jag nog måla med slät Hammarlack medan en länkarm skulle bli borstad, behandlad med roststoppare och sedan bli målad med underredsskydd.

Jag vet att det finns olika synpunkter på hur man skall behandla rost och alla håller nog inte med mig när det gäller mitt tillvägagångssätt så dina synpunkter välkomnas.

Mvh GK
När allt möjligt är uteslutet kvarstår endast det omöjliga som möjligt !!
Vilket bevisar tesen att " INGENTING ÄR OMÖJLIGT "

Kör Volvo 240 -88b samt Volvo 240 -91
Användarvisningsbild
gnestakalle
Site Admin

Återgå till Bilvård