moterlampa lyser.

Forum för Volvo 850 samt S70/V70- modellerna som baserades på 850. Ange om du har 10 eller 20-ventilers motor och om du har turbo.

moterlampa lyser.

Inläggav lovisa » 09 okt 2013 16:41

Moterlampa lyser volvo 855 97 års modell.någon som har en ide, vad der är för fel. Mvh. :?:
lovisa

Re: moterlampa lyser.

Inläggav volvotoken » 11 okt 2013 17:23

Om motorlampan lyser innebär det att något i motorns miljösystem inte är som det skall vara. För att kunna gå vidare måste felkoder tas ut vilket i din modells fall innebär att en felkodsläsare måste användas. Antingen anskaffar du en sådan och tar ut felkoderna själv eller så åker du förbi en verkstad med sådan utrustning, bör idag finnas på de flesta verkstäder.

Märker du av några driftstörningar eller går motorn som vanligt?

Du kan även prova med att ta av polskon från batteriets minuspol i någon minut och sedan sätta dit den igen. Felkoderna brukar då raderas och lampan är troligen släckt när du åter startar bilen. Om lampan sedan tänds igen så rekommenderar jag att du fortsätter med åtgärd som beskrivet ovan. Om lampan inte tänds igen kan det ha varit en tillfällighet att den tändes.

Mvh Volvotoken
volvotoken

Inläggav gnestakalle » 11 okt 2013 17:56

Nedan en länk till en tänkbar felkodsläsare, dock måste det kollas med Biltema om den passar din bil.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Felkodslasare-151362/

Mvh GK (gnestakalle)
När allt möjligt är uteslutet kvarstår endast det omöjliga som möjligt !!
Vilket bevisar tesen att " INGENTING ÄR OMÖJLIGT "

Kör Volvo 240 -88b samt Volvo 240 -91
Användarvisningsbild
gnestakalle
Site Admin

Inläggav lovisa » 12 okt 2013 12:04

Hej,jag har kollat med felkodsläsare påen verkstad,men det visade inga felkoder, tog av kabeln,då slockna lampan,men börja lysa när jag kört ett tag,vad kan man man tro det är för fel,vad skall manbörja byta först.tacksam för hjälp,kan inte mycket själv.mvh.
lovisa

Inläggav gnestakalle » 12 okt 2013 18:53

Låter konstigt att det inte framkom några felkoder, det borde göra det när motorlampan tänds. Märks några problem med motorns funktion såsom ojämn tomgång eller annat?

Mvh GK

Användarvisningsbild
gnestakalle
Site Admin

Inläggav lantmannen » 13 okt 2013 11:15

hej igen,bilen går jettebra ,det kvittar om lampan är tänd eller släckt.samma resultat.men jag vill inte ha det så.något fel måste det vara.vad kan man börja byta för något,att börja med,man får börja med något,att köra till verkstad kan man inte för då blir man ruinerad.tacksam om någon har ett bra svar.mvh. :?:
lantmannen

Inläggav gnestakalle » 13 okt 2013 20:14

Man bör inte byta delar utan en ordentlig felsökning, att lampan lyser, för det är väl motorsymbolen som lyser, betyder att felkod satts. Att ingen felkod hittats förvånar mig, var och vem gjorde sökning av felkoder?

Mvh GK

Användarvisningsbild
gnestakalle
Site Admin

Inläggav lantmannen » 14 okt 2013 14:17

Hej,det är motorlampan som lyser.var på volvo och kollade 1500 kr kostade det,utan resultat,dom mena att man fick byta ut en sak och kolla,men det är många saker att byta,var börjar man,volvo lemmnar ingen garanti på felsökning.vad är göra.??????????????.mvh.
lantmannen

Inläggav gnestakalle » 14 okt 2013 17:14

Det var dyrt!! Ett alternativ är Opus bilprovning där man just nu får felkoder utlästa samt alla de tester som ingår i en normal kontrollbesiktning. Nu vet jag inte vad Volvo sa om troliga felkällor men antagligen var spjällhus, luftmassemätare eller t.ex någon av Lambdasonderna på tapeten. Varför jag tycker att det vore en bra ide att göra det test som du kan läsa om i länken nedan är att det då vad jag förstår ingår ett test av avgaserna vilket kan vara intressant.

Detta mer omfattande test kostar en tredjedel av vad du betalade på Volvo. Detta är en helt ny tjänst som Opus Bilprovning börjat med.

http://bilprovning.se/tjanster/opus-biltest

Mvh GK

Användarvisningsbild
gnestakalle
Site Admin

Återgå till Volvo 800- samt 70- modeller fram till MÅ 2000.